
Herinneringen ophalen bij nostalgische reclames
Op 2 januari 1967 werd het allereerste reclameblok op televisie in Nederland uitgezonden en dat terwijl heel veel Nederlanders en zelfs reclamebureaus geen eigen televisie hadden. Men ging ervoor naar het café om dat nieuwe, veelbesproken reclameblok te kunnen bekijken. Hoe anders is het nu in deze tijd? Mensen nemen hun favoriete programma’s op, zodat ze het reclameblok (of zoals ze nu heten: de ‘spots’) kunnen doorspoelen of wachten het moment juist af om even naar het toilet te kunnen gaan.
Gemiste kansen
Televisiespots van tegenwoordig moeten dus heel grappig of bijzonder zijn om het publiek te boeien. Soms weet men nog wel dat er een grappige reclame is gemaakt voor bijvoorbeeld een bepaalde supermarkt, maar ze onthouden vervolgens niet meer welke supermarkt dat exact was. Dan heeft de reclamemaker zijn doel toch niet helemaal bereikt.
Nostalgie: herinnert u zich deze nog?
Dat was vroeger wel anders. Herinnert u zich het spotje nog van Petje Pietamientje uit de jaren tachtig? Natuurlijk, dan zegt u nu meteen “Dat is die van de Calvé Pindakaas” en u ziet het snoetje van het jongetje met zijn petje meteen voor zich. Tussen het programma en het reclameblok door, zagen we vervolgens Loeki de Leeuw allerlei grappige stunts uithalen. Vaak zijn het de personages die bij ons in het geheugen gegrift staan, maar ook de gekozen muziek of de goede slogans roepen herinneringen op: “Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet”. Ziet u het pestende kind met die olifant voor zich? En natuurlijk mogen in dit rijtje “Even Apeldoorn bellen” of “Daar zou ik nog weleens een beschuitje mee willen eten” en “Vier uur, Cup a Coup” niet ontbreken. Deze slogans worden nu nog steeds regelmatig in het dagelijks leven gebruikt en hadden dus zeker het gewenste effect. Echt bekende deuntjes van vroeger zijn onder andere het muziekje dat gebruikt werd en wordt door Unox en het liedje uit de Douwe Egberts reclame: “Altijd weer een gezellig moment, met de lekkerste koffie die je kent. Je bent thuis als je Douwe Egbert drinkt”.
Nog een paar gouwe ouwe
De schoonmaker die per ongeluk een barstje maakt met zijn bezemsteel in het glas van het haaienverblijf. Het barstje wordt alsmaar groter en zijn collega belt rustig een aantal bedrijven uit de Gouden Gids om te zien wie er kan helpen. Of Kapitein Iglo, waardoor bijna ieder kind graag vissticks at vroeger. En als laatste: de decembermaanden roepen vaak herinneringen van vroeger en momenten van nostalgie op. De reclame met de Coca Cola vrachtwagen en al die magische lampjes roept echt een knus wintergevoel en een glimlach bij iedereen op en heeft duidelijk zijn doel bereikt.